Hold deg frisk ved hjelp av kosttilskudd

Denne boken som ble utgitt i 2014 i samarbeid mellom Kurt Bai og flere Bailine kursledere inneholder forord, syv deler og etterord.
(Kun få bøker igjen til kr. 179,-. + frakt kommer i tillegg om du vil ha den sendt)

Stopp Slanking

Syvende del:

Det nytter ikke å bruke medisiner for å beskytte seg mot følgene av mangel på visse næringsstoffer. Det som må til, er riktig avbalanserte kosttilskudd. Slike tilskudd kan vi bruke for å beskytte vår helse og vårt håp om et langt liv, omtrent på samme måte som vi benytter oss av brannforsikring for å beskytte våre hjem.

Vi kjøper ikke en brannforsikringspolise fordi vi vet at det kommer til å brenne – men for å forsikre oss i tilfelle det skulle komme til å bli brann. På samme måte må vi, i forbindelse med ernæring, være på vakt mot spesielle sykdommer som kan komme til å ramme oss.

Vi er ikke alene om å mene at i fremtiden vil næringstilskudd bli brukt med stadig større forståelse i forhold til menneskers spesielle individuelle biokjemiske behov. Hvis tilskuddene skal kunne forbedre vår ernæring, må de supplere, ikke erstatte. De må virke samarbeidende i organismen. 

Man opererer ofte med begrepet ”gjennomsnittsmennesket” i forbindelse med ernæring. Kostholdstabeller opplyser f.eks. at ”gjennomsnittsmennesket” (som ikke eksisterer) daglig trenger 5000 i.e. vitamin A, 1,4 milligram vitamin B, 18 milligram Niacin, 45 milligram vitamin C og så videre. Men disse tallene kan være helt idiotiske sett i lys av f.eks. din personlige biokjemiske individualitet.

La oss ta noen eksempler: Behovet for kalsium kan variere minst fem ganger fra et individ til et annet. Behovet for visse aminosyrer kan variere minst seks ganger fra et individ til et annet. Behovet for vitamin A varierer antakelig minst ti ganger fra et individ til et annet og kanskje mer under sykdom og stress. 

Et viktig og økende problem når det gjelder forholdet mellom omega 6 og omega 3.  Forholdet mellom omega 6 og 3 er i Norge målet til hele 15/1. Statens ernæringsråd anbefaler 4/1. Det betyr at de fleste av oss gjennom vårt daglige kosthold, ikke klarer å oppnå den optimale balanse.

Det finnes tre klasser essensielle fettsyrer: Omega 3, 6 og 9. Det er behov for å ha balanse i kroppens innhold av fettsyrer, spesielt viktig er
forholdet mellom omega 6 og omega 3. Omega 9 kan dannes i kroppen, mens de to andre fettsyrene må tilføres. 

Matkilder til omega 6: Soyamargarin, vegetabilske oljer (soyaolje, sesamolje, maisolje, olivenolje, maisolje, solsikkeolje, rapsolje) og noe i animalsk fett fra svin og fjærkre.

Matkilder til omega 3: Fet fisk som makrell, laks, ørret, tunfisk, sild og sardiner.

Årsaken til denne ubalansen er at vi i mange år ble anbefalt et kosthold uten fett. Det ble påpekt av ernæringsekspertene at vi skulle spise lettprodukter. Når vi følger det rådet får vi, som det nå viser seg, altfor lite av omega 3.

Når vi vet at omega 3 bl.a. hemmer betennelse og omega 6 fremmer betennelse, så er det da kanskje ikke så rart at mange av oss sliter. Bl.a. med vonde ledd og muskler, høyt kolesterol og problemer med å gå ned i vekt. 

Mangel på omega 3 har negativ innvirkning på hjernen på flere måter. Får vi i oss for lite av omega 3, så vil vi bl.a. slite med hukommelsen og konsentrasjonen, nedsatt immunforsvar og dårligere søvn.

Skal man øke nivået av omega 3 i kroppen så tar det tid. Dersom man velger å ta en blodprøve i dag, for å kartlegge fettsyrenivået i kroppen, så bør man vente hele 120 dager, dvs 4 mnd, før man gjentar testen. For så lang tid tar det før lagret fyller seg opp.

Hvor mye olje man trenger å ta avhenger av kroppsvekt og dessverre så er det sånn at en liten kapsel ikke er nok. Vi anbefaler derfor å bruke flasker med omega 3 som man oppbevarer i kjøleskap. Du kan forlenge holdbarheten ved å tilsette en 300 mg E-kapsel i hver flaske du åpner.

Man kan selvfølgelig velge Omega- 3  kapsler, men man må da være klar over at man må ta 1 kapsler pr. 30 kg påbegynt kroppsvekt for å få høy nok dose. Kapsler er dyrere enn olje på flaske.

En person på 75 kilo kan f.eks. begynne med 1-2 spiseskjeer fiskeolje. Men ta ikke for mye fordi det kan gi bivirkninger som kvalme, fordøyelsesbesvær og løs avføring. Velg den beste fiskeoljen på markedet. Pass på at du bare kjøper og inntar ferske oljer. Stol på nesen og tungen, hvis den lukter friskt og smaker friskt er den bra å bruke.

Dersom du har problemer med å få i deg oljen, enten fordi du ikke liker smaken eller får oljen i «retur» i løpet av dagen, så er løsningen som følger: Anbefalt mengde olje i et lite snapsglass, etterfyll så med usukret ananasjuice. Alt inn i munnen og roter 3-4 ganger før du svelger. Smaken av ananas er da den eneste smaken du vil sanse. Dersom du må opp i veldig stor mengder olje, så ta det i to doser.

De fleste trenger tilskudd av essensielle fettsyrer

Det finnes mange leverandører av omega 3 fettsyrer, men det er spesielt en vi ønsker å anbefale hos Bailine Sola:

Det er Zinzino BalanceOil. Oljene fra denne leverandørene inneholder naturlige fiskeoljer med høy EPA-andel og kaldpresset olivenolje for nødvendig tilskudd av antioksidanter. 

Testsett for å kartlegge fettsyrebalansen kan man få kjøpt sammen med oljen. Testen gjennomføres hjemme eller på klinikken hos Bailine Sola og sendes så til høyst anerkjente laboratorium som heter VITAS AS som ligger i forskningsparken i Oslo.